Poczta elektroniczna – chmura czy własny serwer

Autor wpisu
lukasz-avatar-dreamiteamŁukasz Matuszewski
Czas potrzebny na przeczytanie
7 minut

Chmurka

[Artykuł z roku 2014 – ale wciąż aktualny]

Własny serwer pocztowy w firmie przy obecnej polityce antyspamowej prędzej czy później będzie powodował problemy takie jak wciągnięcie na czarne listy ANTYSPAMOWe a co za tym idzie problemy z wysyłaniem wiadomości do klientów.

Bez dodatkowego oprogramowania antyspamowego, antywirusowego ryzyko problemów rośnie.

Popularne zjawisko wysyłania wiadomości do dużej ilości odbiorcy czy standardowy mailing przyczynia się oznaczenia serwera lub całej domeny jako SPAM.

I co się dzieje dalej …

W takim wypadku serwer odbierający wiadomość odmawia jej otrzymania, aby nie rozsiewać dalej niechcianych wiadomości. Wiadomość nie dociera do osoby, do której ją wysyłamy.

Podobnie dzieje się w drugą stronę. Wiadomość przychodząca do nas nie dociera na nasz serwer, bo ten jest w internecie umieszczony na czarnych listach i inne serwery nie wysyłają do niego wiadomości.

Wpadnięcie na Czarną Listę jest bardzo dużym utrudnieniem dla firmy.

Poczta elektroniczna jest podstawową formą komunikacji z klientami i dlatego proces usuwania z czarnych listach SPAMERskich jest zawsze utrudnieniem dla firmy – wtedy przez kilka dni są problem z wysyłaniem i odbieraniem wiadomość.

W tym okresie dział IT pracuje na 150% mocach aby najszybciej przywrócić działanie e-mail do normalności.

Usługi chmurowe takie jak Microsoft 365, Exchange Online czy Google Gmail dla biznesu posiadają dobre zabezpieczania przeciwko oznaczenia hostingu jako niebezpieczny SPAM oraz z samą walką z niechcianymi wiadomościami.

Posiadają oprogramowania kontrolujące przepływ poczty, narzędzia antyspamowe, szybkie filtrowanie antywirusowe.

Serwery hostingowe mają większa reputację w świecie.

W przypadku problemów z naszą pocztą elektroniczną administrator hostingu zgłasza się do nas z informacją, a nie serwery są wciągane na czarne listy.

A co z dostępnością usług?

Usługi chmurowe są dostępne praktycznie zawsze z SLA na poziomie 99% rocznie, zaś dostępność własnego serwera pocztowego jest uzależnione przede wszystkim od Internetu w biurze, prądu oraz od sprzętu w serwerze.

Poczta oparta na rozwiązaniach chmurowych jest usługą dostępną w subskrypcji, zapewniającą stały dostęp do najnowszej technologii, bez konieczności ponoszenia wysokich kosztów wejścia.

Licencje udzielane są na użytkownika – subskrypcja miesięczna, roczna, więc jeśli posiadasz pracowników sezonowych, możesz z łatwością dodawać i usuwać konta, kiedy tylko tego potrzebujesz.

Własny serwer poczty to na pewno większa możliwość ingerencji w system, możliwość bardzo wyspecjalizowanych reguł przepływów wiadomość.

W większości małych, średnich oraz dużych firm konfiguracja i możliwości rozwiązań Cloud są wystarczające.