Większość firm w Polsce nie decyduje się na utworzenie działu informatycznego. Z tego też powodu coraz popularniejszy staje się outsourcing IT. Co to jest? ile kosztuje? Na czym polega outsourcing IT dla firm?
Wiele firm, zwłaszcza tych niewielkich, nierzadko ma problemy ze sprawnie działającą infrastrukturą IT czy właściwym zarządzaniem wewnętrznymi procesami. Do najczęstszych przeszkód należą wysokie koszty, które są związane z utrzymaniem działu informatycznego. Właśnie dlatego przedsiębiorcy poszukują innych rozwiązań, które jednocześnie rozwiążą ich problemy związane z IT i nie będą zbyt drogie. Takim rozwiązaniem może być outsourcing IT.
Outsourcing IT – co to jest?
Outsourcing to angielski skrót od outside-resource-using, co oznacza zatrudnienie osoby z zewnątrz do zadań związanych z działaniem firmy. Głównym celem tej strategii biznesowej jest zmniejszenie kosztów, ale i powierzenie istotnych zadań osobie, która zna się na tym znacznie lepiej niż my sami.
Na czym polega outsourcing IT dla firm?
Outsourcing IT to nic innego jak powierzenie obsługi informatycznej odpowiedniej firmie, która będzie odpowiadać za właściwe i efektywne działanie infrastruktury IT. Usługi w ramach współpracy z zewnętrzną firmą są zależne od potrzeb danego przedsiębiorstwa. Z tego powodu jeszcze przed podpisaniem umowy z daną firmą, niezbędna jest konsultacja. Obsługa IT może obejmować:
- administrowanie sieci i serwerów;
- aktualizacja oprogramowania;
- audyt informatyczny;
- doradztwo informatyczne;
- archiwizacja i odzyskiwanie danych;
- regularne przeglądy systemów komputerowych;
- tworzenie infrastruktury komputerowej;
- usuwanie awarii i naprawa sprzętu;
- DLP – zapobieganie utracie danych;
Rodzaje outsourcingu IT
Firma może zdecydować się na różne modele. Wyróżnia się trzy podstawowe:
• pełny outsourcing – to kompleksowe usługi, zakładające utworzenie zewnętrznego działu IT, który będą tworzyć specjaliści z różnych dziedzin informatyki. Takie rozwiązanie pozwala zmniejszyć koszty i jednocześnie zapewnia stały dostęp do profesjonalnej obsługi, zwłaszcza w krytycznych sytuacjach. To znakomita alternatywa dla etatowego informatyka;
• częściowy outsourcing – najlepsze rozwiązanie dla małych oraz średnich firm i przedsiębiorstw z sektora publicznego, które potrzebują realizacji konkretnych działań;
• outsourcing dedykowany – to rozwiązanie dla firm z bardzo ograniczonym budżetem, które nie są uzależnione od infrastruktury informatycznej. Umożliwia wprowadzenie ważnych rozwiązań i minimalne obciążenie budżetu.
Ile kosztuje outsourcing IT?
Na koszty outsourcingu IT składa się wiele elementów, ale przede wszystkim takie jak zakres usług. Firma może zdecydować się na jednorazową usługę lub stałe wsparcie IT – w pierwszym przypadku należy uiścić opłatę tylko raz, zaś w drugim płaci się regularnie abonament. Koszty związane z outsourcingiem są znacznie niższe niż koszty związane z zatrudnieniem wysokiej klasy specjalistów. Przedsiębiorstwo decydujące się na outsourcing IT nie musi martwić się tworzeniem odpowiedniego miejsca pracy, zapewnieniem odpowiednich narzędzi do pracy, zatrudnieniem specjalistów z różnorodnych dziedzin informatyki. Wydatki te to dopiero początek – pracodawca ponosi również koszty związane ze szkoleniem oraz rozwojem pracowników, a ponadto martwi się w przypadku L4 czy długich urlopów, jeśli pracowników nie jest wystarczająco dużo w dziale IT. Outsourcing jest opłacalny zwłaszcza w przypadku małych i średnich firm, których budżet uniemożliwia stworzenie działu IT z różnymi specjalistami.